Denne artikel kan indeholde sponsoreret indhold

SPONSORERET INDHOLD

Stress kan ramme alle og være ødelæggende for både ens arbejds- og socialliv. Lær symptomerne at kende, og reager på dem, inden det er for sent. Læs her hvordan.

Det er næsten umuligt, at du ikke selv – eller nogen i din omgangskreds – på et tidspunkt er blevet ramt af stress. Det er ikke noget, der kommer fra den ene dag til den anden, men selvom det bygges op over længere tid, kan det ramme som et lyn fra en klar himmel. Det kan for mange mennesker være ødelæggende pludseligt ikke at kunne det samme som tidligere, men heldigvis er der flere ting, man kan gøre.

Hvilke symptomer skal man holde øje med?

Stress viser sig på mange måder, og man får mange ”advarsler”, inden man for alvor bliver ramt. Desværre har mange en presset kalender, hvor der konstant ligger en lang række af gøremål, som man aldrig kommer igennem.

Stress opstår primært, når man ikke kan leve op til de forventninger, som stilles til en – enten af andre eller en selv. Stress viser sig med mange symptomer, og det er forskelligt, hvilke den enkelte oplever. Der er både de psykiske og adfærdsmæssige symptomer som træthed, irritabilitet og koncentrationsbesvær, men også fysiske symptomer, som hovedpine, hjertebanken og mavesmerter.

Det er vigtigt at reagere på disse symptomer, inden de bliver værre, og de fleste kender jo kuren. Arbejd lidt mindre, ryd kalenderen, læs en god bog eller gå en tur. Det er bare ikke alle, der mulighed for at gøre det. Enten af økonomiske årsager, eller fordi man har nogle forpligtelser, som ikke umiddelbart kan varetages af andre. Derfor er det dog stadig vigtigt, at man er opmærksom på det, og at man forholder sig til sine symptomer. En kortvarig stresstilstand er ikke skadeligt, og noget man må forvente at opleve mange gange i sit liv. Derimod kan en længervarende periode med stress og pres være meget skadeligt, og tage lang tid at komme sig over.

Hvad kan man selv gøre for at afhjælpe stress?

Den ”lette” løsning ville være at sige sit job op, rejse til en lille sydhavsø og leve af fisk og kokosnødder resten af sit liv. Realistisk set er det nok ikke en mulighed for de fleste. Der er dog mange mindre drastiske tiltag, man kan gøre for at komme stressen til livs. Måske skal man indrette sit arbejdsliv anderledes, hvis det er muligt, eller i hvert fald få andre rutiner, og måske sige nej til nogle arbejdsopgaver eller sociale sammenkomster med omgangskredsen.

I værste tilfælde kan stress føre til en vinterdepression, som kan blive mindsket via ens kost. Derfor kan en ”nemmere” løsning være at have en daglig kost, som indeholder mere D-vitamin – hvilket også er en lidt billigere løsning, som gavner helbreddet på sigt.

Som nævnt opstår stress, når man i en længere periode har ignoreret kroppens signaler, og det er derfor vigtigt at lære at lytte til kroppen og komme i en form for balance igen. En god og effektiv måde at gøre det på er ved at lære at meditere. Der er flere måder at gøre det på, men overordnet handler det om at kunne slappe af og tømme sit sind for alle de tanker, der fylder. Hvis du gerne vil have mere information om meditation og mindfulness, kan du læse om det her.