På rekordtid så det ud som om AI chatbots var her, der og alle vegne. Og de flersprogede chatbots er da også en praktisk måde at få hjælp på, uden at skulle bekymre sig om en sprogbarriere. Dette er især et punkt der bliver mere og mere relevant, i en globaliseret verden der primært fungerer online – hvor grænser ikke er helt lige så vigtige. Et eksempel på dette, er for eksempel casinoet bruce bet, der tilbyder deres side på over 5 forskellige sprog!
Sådanne platforme vil have svært ved at kunne levere effektiv hjælp til deres kunder, medmindre de har en enorm kundeservice – hvilket igen blot vil sende en ekstraregning til brugerne. Med AI Chatbots kan man sørge for at alle får den hjælp de skal bruge, uanset hvilket sprog de taler – og uden at der kommer en kæmperegning. Og i denne artikel kan du læse alt om disse flersprogede bots!
Hvordan fungerer AI Chatbots?
AI Chatbots fungerer ud fra en sprogmodel, hvor der er koblet en database til. Du kan sammenligne det lidt med en FAQ – bare meget, meget større og langt mere omfattende. Dette er nødvendigt fordi en chatbot skal kunne forstå det samme spørgsmål, formuleret på et hav af forskellige måder. Og det er da heller ikke altid en chatbot rammer plet, men det er ved at være temmelig fejlfrit.
Du kan sammenligne det lidt med en google-søgning, hvor du skriver et spørgsmål ind i søgefeltet, og herefter søger Google så i sin database, og præsenterer dig for en liste af websites som passer bedst til. Men i stedet for at du bliver præsenteret for et hav af hjemmesider, bliver du bare præsenteret for ét svar. Det har selvfølgelig den ulempe at den ikke altid rammer 100% rigtigt.
Derudover har en AI chatbot den ekstra fordel, at den lærer undervejs. Så hver gang der er en særlig formulering botten bliver præsenteret for, bliver det skrevet i databasen så den ved præcis hvordan et lignende spørgsmål skal besvares næste gang. Dette betyder at samtalen bliver langt mere naturlig, og de bedste chatbots kan endda også afspejle din skrivemåde, og svare enten mere formelt eller mere afslappet – afhængig af hvordan du tilgår den.
Hvilke fordele er der ved AI Chatbots?
Der er mange fordele ved AI chatbots, hvoraf nogle af de mest væsentlige er;
- Ingen ventetid til kundeservice
- Mulighed for at få hjælp på flere sprog
- Botten lærer undervejs, og skriver hele tiden til sin database, for at kunne levere en bedre service i fremtiden.
I dag har brugere mange krav til deres leverandører og tjenester – uanset om det er mobilselskabet, dit casino, kundeservice til dit forsikringsselskab, eller noget helt fjerde. Og hvis der er én ting brugerne hader – så er det ventetid. Men det er trods alt også begrænset hvor mange kundeservice agenter man har råd til at have siddende, til at besvare folks spørgsmål.
Her er AI chatbots et oplagt bud, da de i mange tilfælde kan løse problemet hurtigt, og uden ventetid – i hvert fald hvis det handler om de mere simple spørgsmål. Og da disse chatbots typisk kender samtlige sprog i verden, er der heller ikke længere nogle sprogbarrierer. Som vi var inde på før, er dette ekstremt vigtigt for virksomheder der har kunder fra flere forskellige lande – og ganske essentielt for virksomheder med kontorer i flere lande.
På denne måde slipper virksomhederne for at skulle finde specialiseret arbejdskraft der taler sproget, og kan spare mange penge på oplæring og drift af deres kundeservice – og samtidig levere en langt bedre service end de har været i stand til hidtil.
Hvilke udfordringer er der ved AI Chatbots?
En af de helt store udfordringer ved AI chatbots er naturligvis at de er perfekte. Det er mennesker i sagens natur heller ikke, men hvis der er noget et menneske ikke ved, kan det oftest spørge et andet menneske og få hjælp. Det kan en chatbot ikke på samme måde, så hvis den ikke forstår den prompt der bliver stillet – eller den simpelthen ikke har lært svaret på spørgsmålet endnu, så kan den ikke hjælpe.
Dette vil uden tvivl resultere i en negativ kundeservice oplevelse, og ekstrem frustration hos brugeren. Det er heldigvis relativt nemt at omgå, ved for eksempel at have chatbotten til at agere en slags frontlinje i kundeservice, med mulighed for at man kan blive sendt videre til et menneske hvis botten ikke forstår spørgsmålet.
Desværre er dette absolut ikke noget der bruges alle steder. De virksomheder der går meget op i deres kundeservice vil typisk have sådan et setup, for at sørge for at ingen kunder bliver ladt i stikken – men desværre ses der ofte firmaer der, ved indkøbet af deres chatbot, herefter sparer hele kundeservicen væk. Dette er et af kritikpunkterne blandt AI chatbots – og ja faktisk AI generelt.
Der er nemlig ingen tvivl om at AI vil kunne klare 90-95% af de problemer et menneske bliver stillet overfor, men som det ser ud lige nu, er der stadig behov for mennesker til de sidste 5-10%.