Sund på ferien – sådan

For mange er ferien årets absolutte højdepunkt, og det er netop på grund af disse ferier, at Danmarks lange og mørke vintre er til at holde ud. Mange oplever dog ligeledes, at man glemmer sine gode vaner, når man er på ferie. Man får ikke rørt sig, man får ikke spist sundt, og man ser i det hele taget stort på, hvad der er godt og mindre godt. Man skal også have lov at slappe af på ferier, men har man været ihærdig med træningen resten af året, er det alligevel synd at give helt afkast på den gode form, imens man er væk fra hverdagen.

Derfor ser vi her nærmere på en række helt lavpraktiske og gode råd til, hvordan du bedst muligt vedligeholder formen og den sunde linje på ferien. Uanset din destination kan du blive inspireret, og har du vores råd i baghovedet på din næste ferie, er der gode chancer for, at formen stadig er der, når ferien er slut.

Når du er et nyt sted, er det helt oplagt at se så meget af stedet som overhovedet muligt, og det gør man altså bedst til fods. Det er synd og skam at hoppe på en bus eller et tog – med mindre man helt specifikt gerne vil opleve det lokale transportsystem – fordi man går glip af stemningen på gaden og naturen omkring. Går man derimod rundt, kan man være heldig at opleve små og særlige steder, som man aldrig havde fundet, hvis man havde taget offentlig transport. Derudover er det naturligvis også sundt at gå.

Udnyt stedet

Afhængig af den type ferie, du er på, er der helt sikkert nogle faciliteter, du med fordel kan udnytte – både for sjov skyld, men også for at højne aktivitetsniveauet på din ferie. Er der pool på hotellet, så hop i den – og svøm eventuelt nogle baner, nu du er i gang. Er der tennis- eller volleybaner, er du også sikret motion og sjov. Lægger dit feriested særligt op til cykelture i by eller natur, er det bare med at udnytte det. Det bedste råd, vi kan give, er at få motionen inkorporeret på en sådan måde, at det ikke føles som en pligt, men derimod som en naturlig del af ferien.

TRX i det fri

Vil du være sikker på at kunne træne på andre måder end ved cykling og gåture, kan du eventuelt investere i noget TRX-udstyr hjemmefra og tage det med på din rejse. Med TRX kan du lave helkropstræning alle steder, og det kræver kun, at du finder et sted at hæfte dit TRX-udstyr fast. Om det er på stranden, i skoven eller i byen – der vil altid være rig mulighed for god og hård træning.

Prøv noget nyt

Nogle gange kan man lade sig overtale til at prøve noget helt nyt – udelukkende på grund af nyhedsværdien. Går din næste ferie til en destination tæt på havet, kan du med fordel undersøge, om der er mulighed for at surfe. Surfing er noget helt særligt. Det er sjovt, og der er altså ikke noget, der stikker følelsen af at komme op og stå på brættet for første gang. Og så gør det jo bestemt ikke noget, at det tilmed er rigtig god motion.

Fortsæt de gode vaner

Når du vender hjem efter en aktiv ferie med mange nye indtryk, er det bare med at udnytte motivationen og fortsætte de gode vaner. Men hvis tiden er knap i din hverdag, og hvis det føles svært at træne efter en lang dag, så kan det være en god idé at investere eksempelvis i en kondicykel, som kan placeres i hjemmet, og som du kan træne på, lige når du vil.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Rejse Guide located at , , . Reviewed by 61 customers rated: 1 / 5