Hvornår og hvordan sparer du op til ferien?

Det er forskelligt hvordan folk budgetterer med de årlige udgifter til ferierne. For nogle handler det om at lægge til side hver eneste måned, hvor der fast overføres et beløb til en feriekonto, som der ikke pilles ved før ferien står for døren. For andre handler det derimod om at gå med impulsiviteten og først bestille lige inden ferien står for døren. Du kan nedenfor læse en kort og overordnet beskrivelse af de forskellige personaer og ud fra disse vurdere, hvilken gruppe du selv tilhører.

Den forberedte forbruger

Kendetegnende for denne gruppe af forbrugere er, at de typisk har planlagt forud og allerede ved, hvor de skal hen og hvad omkostningerne cirka vil være. På den måde bliver de sjældent overraskede og kan tage på ferie velvidende, at de har penge til at opleve alle de ting, som de gerne vil undervejs. De ved samtidig også, hvordan omkostningsniveauet påvirker dem i tiden efter ferien og dermed hvilken udstrækning privatøkonomien påvirkes.

Mindre tid til opsparing

En anden gruppe af forbrugere er dem, som først starter med at planlægge ferien nogle måneder forinden. Med udgangspunkt i sommerferien kan det f.eks. være at planlægningen starter i februar/marts med at undersøge, hvad ferielysten dette år er til. Sammenlignet med den første gruppe er den økonomiske ulempe for denne anden gruppe, at de ikke har nær så lang tid til at spare op i som den første gruppe.

Det kan naturligvis påvirke deres feriedrømme, da budgettet potentielt ikke er nær så stort som havde de sparet op hele året. Dog har de nogle måneder inden sommerferien, hvor de kan spænde livremmen ind og lægge alle de penge til siden, de nu kan undvære.

Den impulsive forbruger

Det er nærliggende at sætte denne forbrugertype i bås og have negative fordomme. Disse fordomme kunne f.eks. være, at det er den knap så økonomiskbevidste forbruger med hang til at låne penge til ferien, der samtidig er den mest impulsive. Men dette gør sig ikke nødvendigvis gældende, da det ikke behøver at være dyrt at skulle tage beslutninger hurtigt.

Om det bliver dyrt kommer helt an på den enkelte forbruger. Som tommelfingerregel er det billigst at bestille flybilletter i god tid, hvilket kommer den først beskrevne forbrugergruppe til gode. Den impulsive forbruger kan dog opnå væsentlige rabatter ved at bestille ferien kort tid før afholdelsen ved at købe afbudsrejser. Afbudsrejser er ferierejser, hvor selskabet bag står med en række billetter der ikke er blevet solgt eller hvor en køber har refunderet rejsen.

Den store fordel ved afbudsrejser er økonomien, hvor forbrugeren sparer et væsentligt beløb. Ulempen er dog at forbrugeren ikke selv bestemmer afrejsetidspunkt, hotel og destination. Hvor den første gruppe har et væld af muligheder at vælge mellem, bliver denne impulsive gruppe nødt til at lade sig afgrænse mellem de valgmuligheder, hvor der er afbudsrejser. Samtidig kan man risikerer at være nødsaget til at skifte hotel undervejs, da andre gæster skal bruge ens værelse.

Impulsive forbrugere er også tvunget til at lade det øjeblikkelige budget afgøre, hvad der er råd til, da der muligvis ikke er blevet sparet op i løbet af året. Det er også typisk den impulsive forbruger der bestiller et sæt flybilletter, hvorefter den  uforudsigelige ferie ellers starter. Inden flybilletterne bestilles er det dog en god ide at læse disse tips fra Forbrugerrådet Tænk igennem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

On Key

Related Posts